tirsdag den 8. maj 2012

Grønne mandler


En af de fantastiske ting ved at bo i Paris er markederne! Det er lidt kliché, javist, men det er simpelthen fantastisk at købe ind på denne måde, hvor man ikke ved, hvad man kommer hjem med, for det afhænger af, hvad der ser bedst ud denne dag. 
Det er også en skøn måde at følge årstiderne på. Da vi ankom, var markederne fyldt med vintergrønt, men langsomt begyndte de nye ting at dukke frem. Porrerne lå i store bunker (og stak deres grønne toppe ud af stort set alles poser), radiserne dukkede op og lå som små juveler i alt det grønne, og endelig kom sommerfrugterne; alskens sorter jordbær, abrikoser, kirsebær osv. 
Vi kender selvfølgelig de fleste af produkterne hjemmefra, selvom kvaliteten her ofte er højere. Ind i mellem dukker noget nyt op, som jeg i hvert fald ikke kender, og så må jeg jo købe det for at finde ud af, hvad det er for noget. I forsommeren stødte jeg for første gang på grønne, friske mandler.
De ligner lidt en abrikos - men en meget hård, grøn og lodden én af slagsen. Efter en lille kamp, fik jeg dem halveret (jeg har desværre ikke en ordentlig køkkenkniv her, hvilket er en stor mangel! så det var om at passe på fingrene)

og så kunne de halve mandler pilles ud af deres skjul

Så skulle de bare afpelses og spises.
Og de er lækre! De er noget af de sprødeste og med en mild mandelsmag. Vi guffede dem bare som de er, men jeg kunne forestille mig de ville være gode drysset over noget blød frugt til at give et lækkert, knasende modspil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar