søndag den 30. juni 2013

Hyldeblomstmarmelade

Smukke smukke hyldeblomster

Man siger, at skønhed kommer indefra. At det ikke er udseendet, det kommer an på.


Det ved jeg nu ikke rigtigt. I hvert fald når det kommer til mad. Vi spiser med øjnene, det er der ingen tvivl om. Jeg husker stadig, da mine forældre skulle til bad taste party og maden skulle passe til. Mor farvede tarteletfyldet med lidt blå bolchefarve.
Der var stort set lige så meget tilbage efter festen som der var i starten, og mor laver godt tarteletfyld!
Det var simpelthen bare for grimt til folk kunne få sig selv til at spise det. Dem af os, der har set Bridget Jones, kan levende forestille sig det – farven lignede ret godt.

Det er jo ærgerligt, vi skal lade så meget komme an på udseendet, og jeg synes virkelig man bør give denne marmelade en chance, hvis man alligevel laver saften.

Når den nu smager vidunderligt. Så må vi bare lukke øjnene og nyde smagen, gerne på en scone til en eftermiddagshyggestund.


Den kan jo ikke gøre for, den ligner den grå-grøn-grumsede Limpopoflod. 

Hyldeblomstmarmelade

Kvas fra hyldeblomstsaft
ca. samme mængde sukker (fx 400 g kvas til 400 g sukker)
citroner (jeg brugte 4 til ovenstående mængde)

- Hak kvaset fint i en blender eller food processor. Evt. spædes op med saft fra 1-2 citroner
- vej det og kom det i en gryde med samme mængde sukker og skal og saft fra citronerne
- koges til marmeladekonsistens
- kommes på skoldede, atamonskyllede glas

Ingen kommentarer:

Send en kommentar