søndag den 9. februar 2014

Vafler med græskar

Faktum: vafler er så meget bedre end pandekager. Don’t get me wrong, jeg elsker pandekager, men der er bare et eller andet over noget, der kommer i hjertefacon

Se selv, det er da nuttet!
Og så smager de jo fantastisk.
Jeg har aldrig rigtig brugt andre opskrifter end min mors vaffelopskrift (så simpel og så lækker), men da jeg faldt over denne, var jeg jo nødt til at prøve det.
Græskar? I vafler? Og med tærte-krydderier? Det er da et weekendprojekt uden lige.
 
Kæresten er ikke særlig stor fan af græskar, med mindre det er i tærte, så når jeg har bagt mine græskar til mos, plejer jeg at fryse noget af det, for selvom jeg er glad for græskar kan jeg trods alt ikke spise et helt selv.
 
Heldigt, ikke? For så behøvede jeg ikke engang at gå uden for døren søndag morgen for at jeg kunne fremstille disse. Og de er lækre. De smager faktisk lidt af græskartærte*, og alle de varme krydderier bringer bare hyggen endnu længere ind på morgenbordet.
 
Og så lærte jeg noget nyt – Man! Kan! Fryse! Vafler! Og så varme dem på brødristeren. Det er faktisk næsten lige så godt som at lave dem frisk? Who knew? Så næste gang laver jeg en endnu større portion, så der er til fryseren. Denne gang gemte jeg nemlig kun to, bare for at se om det også virkede med de danske, noget tyndere vaffeljern.
 
Det gør det...

*det skyldes nok krydderierne
Vafler med græskar
Ca. 12 vafler (afhængig af hvilket vaffeljern man har)
Tilpasset fra opskriften på Two Peas and Their Pod.
85 g smør
125 g fuldkornsmel (jeg brugte fuldkornsspelt)
200 g hvedemel
60 g rørsukker

2 ¼ tsk. bagepulver
1 tsk.  natron
½ tsk. salt
2 tsk kanel
½ tsk tørret ingefær
1/8 tsk. revet muskatnød
1/8 tsk. knust nellike*
4 æg
480 ml kærnemælk
1 tsk. vanilje ekstrakt
245 g græskarmos (se nederst i opskriften)
-          Smørret brunes** ved at komme det i en gryde og sætte denne over medium varme. Lad smelte og brune indtil smørret får en lysebrun farve og dufter skønt. Det tager ca. 10 minutter i alt. Fjern skummet fra toppen og put det brunede smør i en skål, efterlad eventuelle brændte rester i bunden af gryden
-          Bland de tørre ingredienser i en skål, pisk dem let for at fjerne eventuelle klumper
-          I en anden skål piskes æg, kærnemælk, vaniljeekstrakt, græskarmos og det brunede smør
-          Tilsæt de tørre ingredienser under piskning og fortsæt til det er en ensartet masse. Det er en ret tyk dej, men den fordeler sig godt i vaffeljernet
-          Varm vaffeljern og bag vaflerne som normalt

*jeg har nedjusteret både muskat og nellike i forhold til den oprindelige opskrift, da jeg synes de hurtigt overtager scenen fra de andre krydderier, men det kan man jo selv bestemme

**jeg har endnu ikke forsøgt uden at brune smørret til sammenligning, men de er i hvert fald fantastiske med det brunede smør
Græskarmos:
den oprindelige opskrift indeholder ”canned solid-pack pumpkin”, hvilket på dansk bare er græskarmos på dåse. Man kan også tage et græskar (jeg brugte hokkaido)vaske det, og bage det i ovnen til det er helt blødt, tag ud og lad køle. Fjern skrællen og kernerne og mos kødet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar