søndag den 23. marts 2014

Ristede hasselnødder


Hvem kender ikke den der småsult, der melder sig sidst på eftermiddagen? Frokosten er blot et fjernt minde og aftensmaden er endnu ikke klar.
Forældre kender det som ulvetimen. Franskmændene forsøger at undgå netop dette med le goûter, som kan være hvad som helst, ofte lidt sødt, og det hjælper blodsukkeret og humøret til aftensmaden står på bordet.
Som en anden lille hobbit spiser jeg selv mere end 3 store måltider, ellers bliver jeg simpelthen for sulten, men selvom jeg forsøger at holde maven fuld, kan jeg godt have brug for at snacke når jeg kommer hjem og skal til at lave aftensmaden.
Og ofte får jeg lyst til slik og ikke spor fornuftige sager, der jo i realiteten ikke virker særlig godt, og jeg bliver endnu mere sulten hvis jeg fx spiser et æble*. Så jeg plejer at kombinere lidt frugt, både tørret og frisk, med nødder og det allerbedste er, hvis det er hasselnødder, der er ristede.

Hasselnødder er jo en ganske lækker spise i sig selv, men hvis man putter dem en tur i ovnen og fjerner skindet, så er man pludselig ikke i tvivl om, hvad nougat er lavet af. Det fremhæver alt det gode i de små banditter og selvom jeg også gerne bruger dem i salater mv, så er det altså som en lille snack de fleste bliver brugt.

Det er svært at give en egentlig opskrift. Jeg plejer at riste en pose ad gangen, når jeg alligevel har ovnen tændt, dog helst ikke over 180 °C, for så bliver de for hurtigt mørke. De spredes i et lag på en bageplade med bagepapir og sættes ind i ovnen. Rør i dem hver 5-10 minut. Langsomt vil skindet løsnes **, og nødderne vil blive yndigt lysebrune og skinnende.
Hold godt øje med at de ikke bliver for mørke! Hellere lade noget skind sidde tilbage end at brænde dem på.
Når de er ved at være klar, hældes de over i et rent viskestykke og får lov til at køle. Så lukkes viskestykket til en lille pose og så skal nødderne gnubbes så skindet falder af. Det er meget sandsynligt at der vil sidde rester tilbage på nogle nødder, men det betyder ikke noget.

Så skal de ristede hasselnødder bare overføres til et opbevaringsglas. Den nemmeste måde, for at undgå alt for meget af skindet følger med, er at bruge hænderne og tage dem lidt ad gangen.
Og så er det bare at guffe løs, de bør kunne holde sig et par måneder, men må indrømme jeg aldrig har dem stående så længe.

*hvilket er fuldstændig naturligt
** faktisk er det ikke helt rigtigt, det er egentlig nødden der skrumper lidt efter væsken er fordampet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar